Parkelj, včasih znan tudi pod domačimi imeni kot hudiček, vražiček, rogač, parkln in šteglebic, je ikonična figura slovenskega ljudskega izročila, tesno povezana z Miklavževim pohodom. Ta lik, izvira iz srednjeveških predstav hudiča, predstavlja hibrid med človekom in kozo, ki ima svoje korenine v številnih pokrajinah Slovenije, kjer je poznan pod različnimi imeni.
Izvor Parkeljna:
Parkelj izhaja iz pripovedk, kjer so se duhovi prednikov vračali na zemljo. Prvi zapis o parkljih sega v 11. stoletje, kjer so predstavljali zle duhove. Sprva so bili ločeni od krščanskega pojmovanja hudiča, vendar so s časom postali del krščanske folklore kot spremljevalci svetega Miklavža. V 17. stoletju se je oblikovala jasna povezava med parklji in Miklavževo ekipo.
Maskiranje in Simbolika:
Našemljeni fantje, nasledniki nekdanjih moških združb, so preko maskiranja v parklje poosebljali in odganjali zle duhove, s čimer so prinašali blagoslov in srečo. S prihodom krščanstva so parklji dobili novo vlogo - postali so spremljevalci dobrosrčnega Miklavža in kaznovalci porednih otrok, njihova podoba pa je bila oblikovana po srednjeveški likovni umetnosti.
Maska in Podoba Parkeljna:
Parkeljni so ohranili svoje starodavno izročilo v maskah in oblačilih. Njihova naličja, različna od kraja do kraja, so bila izdelana iz kožuhov, vreč, in drugih materialov, pogosto okrašena z živalskimi rogovi, smrekovimi storži ali drugimi elementi. Običajen kosmat črn kožuh, dopolnjen z repom, je bil standard, prav tako pa so bili del opreme kravji zvonci in verige. Značilna je tudi grba, pogosto z dvema palicama in otroškim škornjem, ki ustvarja vtis otrok v košu.
Kulturna Vloga in Spremembe:
Parkeljni, ki so sprva prinašali zgolj blagoslov, so se s prihodom krščanstva preoblikovali v podobo hudiča. Njihova tradicija, kljub poskusom zatiranja, je ostala trdno zasidrana v slovenski kulturi, predstavljajoč pomemben del ljudskega izročila in identitete.
Skozi stoletja so parkeljni ohranili svojo enigmatično prisotnost v slovenskih običajih, simbolizirajoč boj med dobrim in zlim, ter služijo kot opomnik na bogato in raznoliko kulturno dediščino Slovenije.